هفته نامه صدا – سما بابایی: «علیرضا قربانی» آلبوم جدید خود را براساس اشعاری از «فروغ فرخزاد» منتشر کرده اســت. اواخر هفته گذشته هم قرار بود کنسرتی از این اثر برگزار کند که با آن اتفاقات عجیب و غریب و البته نفرت انگیز جریان های تروریستی در تهران عنوان کرد که به احترام کشته شدگان این حادثه، کنسرت را به روز دیگری موکول کرده اســت. او قطعه ای از این آلبوم را ســال گذشته به مناسبت پنجاهمین ســالگرد درگذشت «فروغ فرخزاد» منتشر کرد که مقدمه ای بر انتشار این اثر بود.

«فروغ» شاعر جذابی برای اهالی موسیقی اســت و در این ســال ها، بسیاری از آهنگسازان و خوانندگان آثار خود را براساس اشعار او تدوین کرده اند و حالا خواننده نام دار موسیقی سنتی نیز با وجود آنکه تمامی اشعار اثر جدیدش بر اساس سروده های این شاعر نیست، با این وجود تصمیم گرفـــــته تا نام اثرش را «فروغ» بگذارد و در یادداشتی پیرامون این اثر بنویسد:

 

«آنچه فروغ فرخزاد را همانند نامش درخشان می سازد، پیوند مناسبی اســت که بین ادبیات کهن و شعر معاصر برقرار کرده. بیان احساساتش به ما نزدیک تر اســت اما اصالت و هویت خود را حفظ کرده. چیزی که شاید این روزها ما نیز در موسیقی در حال تجربه آن هستیم، رسیدن به زبانی تازه با حفظ مفاهیم غنی موسیقی ایـــرانی برای روایت داســتانی که هر زمان، دغدغه مشترک بشر بوده. چنان که حضرت حافظ می فرماید: «یک قصه بیش نیست غم عشق و این عجب/ کز هر زبان که می شنوم نامکرر اســت.»

 

 1274922 644 آلبوم «فروغ»؛ صدای علیرضا قربانی و اشعار فروغ

اما آنچه شعر فروغ را برای اهالی موسیقی جذاب می کند، جریان داشتن موسیقی در بافت این اشعار به صورتی کاملا طبیعی اســت و البته درون مایه های اشعار شاعری که زندگی و مرگ زودهنگامش او را بدل به یکی از اسطوره های ایـــران معاصر کرده اســت. او موسیقی را بسیار دوست داشته و در یکی از یادداشت هایش می نویسد: «بعد از موزیک به سینما علاقه دارم. متاسفانه در شهری که فعلا زندگی می کنم از نعمت دیدن یک فیلم خوب همیشه محرومم.»

«فروغ» زندگی را به بکرترین شکل ممکن به عــکس می کشد و به همین خاطر اســت که موسیقی نیز در اشعار او تا همین اندازه بکر اســت؛ به اندازه ای که به نظر می رسد او بیش از آنکه دست به انتخاب اوزان مختلف بزند، انتخاب هایش براساس قریحه موسیقایی بوده اســت و ابزارهای سازنده موسیقی درونی در شعر او به خصوص در دو دفتر «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» کارکرد ویژه ای دارند.

انسجام کلام ادبی او بر اثر روابط متعدد آوایی و موسیقایی بین کلماتش به خوبی قابل مشاهده اســت. فروغ خود درباره فضای اشعارش گفته اســت: «من در شعرم، بیشتر از هر چیز دیگر، سعی می کنم نقصی را که می شود اسمش را کمبود کلمات گوناگون نامید، جبران کنم. شعر ما مقداری سنت به دنبال دارد، کلماتی دارد که مرتب در شعر دنبال می شود. اینها مفهوم خودشان را از دست داده اند و در گوش ما دیگر مفهومشان اثر واقعی خودش را ندارد.

در ثانی، کلمه هایی که سنت شعری به دنبال دارند با حس شعری امروز ناجور در نمی آیند، به خاطر اینکه زندگی عوض شده و مسائل تازه ای مطرح شده که حس های تازه ای به ما می دهد و ما به خاطر بیان این حس ها احتیاج به یک مقدار کلمات تازه ای داریم که چون در شعر نبوده اند، در شعر آوردنشان خیلی دردسر اســت. من سعی می کنم این کلمات را وارد شعر بکنم و فکر می کنم این کار درستی هم هست چون شعر امروز اگر قرار باشد شعر جاندار و زنده ای باشد، باید از این کلمات اســتفاده کند و آنها را در خودش به کار گیرد.»

شاید همین ها باعث شده تا «قربانی» از اشعار او بهره بگیرد تا جدیدترین اثر خود با آهنگسازی «سامان صمیمی» را منتشر کند که چون دیگر آثارش با اســتقبال مخاطبان رو به رو شد.

 

 1274923 498 آلبوم «فروغ»؛ صدای علیرضا قربانی و اشعار فروغ

قربانی در ســال های فعالیت آوازی خود با فراگیری ردیف آوازی، تلفیق شعر و موسیقی، بینش و زیبایی شناسی در آواز و البته انتخاب های درست، توانست خود را به عنوان یکی از شناخته شده ترین خوانندگان ایـــرانی مطرح کند. آغاز فعالیت های جدی قربانی در عرصه موسیقی به اجراهایش در ارکستر موسیقی ملی به خوانندگی «فرهاد فخرالدینی» بر می گردد؛ اما اجرای تیتراژ سریال شب دهم و آلبوم «اشتیاق» جایگاه او را بین مخاطبان تثبیت کرد.

 

همچنین آشنایی و معاشرت با اســتادانی چون علی تجویدی و فرهاد فخرالدینی دریچه های جدیدی از دنیای موسیقی ایـــران را به رویش گشود و رهاوردهای تازه ای از موسیقی گل ها، برگ سبز و شاخه گل های رادیو را برایش به ارمغان آورد.

«اشتیاق» به آهنگ سازی فرهاد فخرالدینی اولین حضور قربانی در عرصه رسمی بود که نوازندگان شناخته شده ای در آن نواختند و قربانی در همان اولین گام توانست توانایی های خودش را به رخ مخاطبان بکشاند و تحریرها را چنان ادا کند که نوید ظهور خواننده ای جدید را در موسیقی ایـــران می داد.

 

علیرضا قربانی در ۴ قطعه این آلبوم یعنی اشتیاق، ساز و آواز، مقدمه ارکستر و ارکستر ۲ خواند. او همچنین برخوردی ظریف با اشعار داشت و همچنان آن اثر به عنوان یکی از برترین آثارش شناخته می شود. او این موفقیت را در «فصل باران» هم تکرار کرد. او این اثر را در همراهی با گروه «خورشید» به انتشار درآورد و این بار توانایی خود را در آواز به رخ کشید.

در تصنیف «حتی به روزگاران» او هم بم خوانده و هم اوج و در هر دو نیز توانسته نمره قابل قبولی دریافت کند. او همچنین در «خشت و خاک» روی اشعار فردوسی کاری به معنای حقیقی سنتی ارایه داد و از سازهایی نظیر بالابان، دونلی، تنبور، دوتار، سازهای کوبه ای که به نوعی جزو سازهای فراموش شده به حساب می آیند، در این اثر اســتفاده کرد و توانست به خوبی لحن حماسی و در عین حال دراماتیک فردوسی را به نمایش بگذارد.

آلبوم «سوگواران خموش» به آهنگ سازی پژمان طاهری، فرصت دیگری بود برای اینکه «علیرضا قربانی» توانایی های صوتی خود را به خوبی نمایش دهد. قربانی در جای جای آلبوم اوج پرقدرت خود را به رخ می کشد. تحریرهای ارائه شده توسط او در گام های بالا هم مشخص و قابل تشخیص اســت. او «سرو روان» را در حالی با «علی قمصری» منتشر کرد که این آهنگساز جوان در آن زمان چندان شناخته شده نبود. او در این اثر هم از بم تا زیر با قمصری می خواند و این حرکت رفـــــت و برگشتی را انجام می دهد.

آلبوم «منظومه سمفونیک مولانا» با آهگسازی هوشنگ کامکار و با تکخوانی علیرضا قربانی در ســال ۱۳۸۷ منتشر شد. این آلبوم که شامل اجرای زنده اثر با رهبری ارنست فون مارشال اســت، دربردارنده شاه بیت هایی از غزلیات مولاناســت که در کل مفهومی واحد از حالات عرفان و عشق مولانا را تداعی می کنند.

 

 1274924 156 آلبوم «فروغ»؛ صدای علیرضا قربانی و اشعار فروغ

در تاریخ ۸ نوامبر ۱۰۰۹ کنسرت باشکوه منظومه سمفونی مولانا (به مناسبت هشت صدمین ســال تولد مولانا در ســال ۲۰۰۷) با آهنگسازی هوشنگ کامکار، صدای دلنشین علیرضا قربانی، اجرای ارکستر سمفونی جوانان شهر دوسلدورف آلمان و در باشکوه ترین ســالن این شهر، ســالن «تن هاله»، مجاور رودخانه راین که محل برگزاری کنسرت های کلاسیک اســت، روی صحنه رفـــــت.

انتشار آلبوم «رسوای زمانه» در ســال ۱۳۸۸ که حاصل همکاری علیرضا قربانی با اســتاد زنده یاد همایون خرماســت، نقطه عطفی در کارنامه هنری قربانی به حساب می آید. در این آلبوم قربانی مجموعه ای از تصنیف های ماندگار اســتاد همایون خرم بازخوانی کرد. «قاف عشق» عنوان آلبوم بعدی اســت که با همراهی علیرضا قربانی و گروه اشتیاق منتشر شد.

 

آهنگسازی این آلبوم را اسحاق چگینی، علیرضا قربانی و حمیدرضا خبازی روی قطعاتی از مولانا انجام داده بودند. موج، تصنیف غلام قرم، ساز و آواز نوا، تصنیف پریزاد، بداهه نوازی تار، شب تا سحر، ساز و آواز دشتی، تصنیف در عاشقی، فرود از دشتی به نوا و تصنیف کهربا، بخش های مختلف آلبوم «قاف عشق» را تشکیل می دادند. قربانی در این تجربه موسیقایی بیشتر به فرم ارائه کار با گروه نوازی بازگشته بود و البته نیم نگاهی هم به تجربه های گذشته اش در کارهای کاملا ایـــرانی داشت.

قربانی در آلبوم «بر سماع تنبور» روی اشعاری از مولانا و سلیمان ساوجی آواز خواند. این اولین همکاری قربانی با خانواده پورناظری ها بود. او خواننده محلی ساز تنبور نیست اما آنچه ارائه داده، باعث می شود برای آوازش در «بر سماع» ادای احترام کنیم. «جلوه گل» عنوان آلبوم بعدی اســت که علیرضا قربانی به عنوان خواننده در آن حضور داشت. در این آلبوم داریوش طلایی، نوازنده شناخته شده موسیقی ایـــرانی و جمشید شمیرانی به عنوان نوازنده تنبک حضور داشتند.

آلبوم «جلوه گل» که در ســال ۹۰ روانه بازار موسیقی شد، شامل دو اجرا از هنرمندان داریوش طلایی (تار) علیرضا قربانی (آواز) و جمشید شمیرانی (تمبک) در دستگاه همایون و آواز ابوعطا اســت که ســال ۱۳۸۳ در پاریس ضبط شده اســت. اما قربانی در آلبوم «حریق خزان» روی اشعار حافظ، فریدون مشیری و هوشنگ ابتهاج آوازها و تصنیف هایی خواند که به سرعت میان مردم جای خود را باز کردند و حریق خزان و ارغوان تا حد هیت شدن یک آهنگ پاپ هم پیش رفـــــتند.

قربانی که حالا دیگر توانایی اش را در بازخوانی ترانه های ماندگار نشان داده بود این بار در همراهی با کامبیز طریقهن روان، آلبوم «رفـــــتم و بار سفر بستم» را روانه بازار موسیقی کرد. «قطره های باران» آلبوم دیگری بود که در ســال ۹۳ به عنوان دومین همکاری مشترک علیرضا قربانی با خانواده پورناظری ها منتشر شد. در این آلبوم که آهنگسازی آن را کیخسرو، سهراب و تهمورس پورناظری انجام داده بودند، مخاطب تلفیقی از فضای غربی و موسیقی سنتی ایـــران را شاهد بود.

 

 1274925 244 آلبوم «فروغ»؛ صدای علیرضا قربانی و اشعار فروغ

اســتفاده از فرهنگ موزیکال ملل مختلف در آلبوم «قطره های باران» علاوه بر بافت چندصدایی قطعه اول، در ریتم پنج ضربی قطعه «تا بیکران» در حضور پررنگ چنگ در قطعه «نقش فرش دل» و همین طور در گام پنج صدایی قطعه «در زیر چتر باران» هم مشهود اســت؛ جایی که سازهای ایـــرانی حس موزیک آسیای شرقی را تداعی می کنند.

ساخته های سامان صمیمی در دستگاه «همایون» تحت عنوان آلبوم «سودایی» در ســال ۱۳۹۳ در فرانسه منتشر شد. رپرتوار این اثر مطابق آنچه در کنسرت صمیمی و قربانی روی صحنه رفـــــت، براساس موسیقی آنسامبل ایـــرانی اســت و برای سازهای تار، کمانچه و پرکاشن طراحی شده اســت. در نمونه صوتی این کار از ساز بم کمان هم اســتفاده شد.

این هنرمند که تاکنون در ابعاد مختلف موسیقی تجربه آزمایی کرده، هنر آوازش را در کنار هنرهای نمایشی به کار گرفـــــته و موفق هم ظاهر شدهاســت. او تیرماه ســال ۹۱ در اجرای اولیه «اپرای حافظ» بهروز غریب پور به عنوان خواننده حضور یافت و ابیات متعلق به حافظ و درج شده در نمایشنامه را در این اثر خواند. قربانی پس از تجربه موفقش در «اپرای حافظ» مدتی بعد هم در یکی از اجراهای موسیقی- تئاتر «ترانه های قدیمی» محمد رحمانیان، اثری کوتاه را با همراهی سامان احتشامی برای حاضران اجرا کرد.

داغترین اخبار و رویداد های ایـــران و خارج
این مطلب در این ساعت از سایت توما در بخش خبری ارســال گردیده اســت
این بخش شامل خبر های ورزشی نیز میباشد
میتوانید خبر فوق را به اشراک بگذارید

نوشته آلبوم «فروغ»؛ صدای علیرضا قربانی و اشعار فروغ اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.