استاد ایرانی| زمانی که شما تصمیم به رژیم گرفتن دارید باید در مواد غذایی که باید بخورید دقت بیشتری بکنید. حذف همه مواد غذایی ممکن است باعث به هم ریختن سیستم گوارشی و سلامتی شما شود. هر ماده غذایی که در سبد خوراکی روزانه ما وجود دارد به نوعی به سلامت بدن کمک می‌کند؛ و حذف ناگهانی آن از سفره می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای در پی داشته باشد.

به گزارش استاد ایرانی؛ کسانی که قصد لاغر شدن دارند در اولین مرحله کم کردن وزن از خوردن برنج و نان دوری می‌کنند و تصورشان این است که تنها نخوردن این دو مورد به شدت وزن را کم می‌کند. درست است که مواد نشاسته‌ای از جمله نان و برنج جزو منابع انرژی محسوب می‌شوند و هر یک از مواد قندی – نشاسته‌ای حدود ۴ کالری انرژی تولید می‌کند، اما این به آن معنا نیست که به علت تولید کالری باید از برنامه غذایی حذف شوند.

نکته دیگر این است که نان و برنج هستند ارزش سیری بالایی دارند و انسان تا مدتی پس از مصرف نان یا برنج، احساس گرسنگی نمی‌کند؛ بنابراین حذف این مواد نشاسته‌ای مفید از برنامه غذایی باعث می‌شود شخص احساس گرسنگی مداوم داشته باشد و دچار دل ضعفه شود.

 

برنج و نان را حذف نکنید
نتیجه این اتفاق این است که فرد مدام احساس گرسنگی دارد و برای نخوردن غذا به هله‌هوله پناه می‌برد که این ریزه‌خوری‌ها باعث افزایش وزن می‌شود و این غلط‌ترین نوع رژیم لاغری است. یک متخصص تغذیه می‌گوید: سبوس یکی از مواد مغذی‌ای است که در درمان بیماری‌های دستگاه گوارش، اضافه‌وزن، فشار و چربی خون نقش به سزایی دارد و کلسترول خون را ۱۸ – ۱۵ درصد کاهش، و از حملات قلبی عروقی و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. بیماران مبتلا به سنگ‌های صفری، ضعف عصبی، دیابت و کم کاری غدد درون‌ریز، می‌توانند با مصرف سبوس، بیماری خود را درمان، و از تشدید آن جلوگیری کنند. همچنین این ماده مغذی سرشار از ویتامین B. بوده و استفاده آن به افراد چاق توصیه می‌شود.

خواص برنج
درست است که برای لاغر شدن و شروع رژیم حذف نشاسته از ماد غذایی خیلی مهم است، اما نباید این ماده غذایی به طور کامل حذف شود. برنج به تنهایی دارای خواصی است که برای سلامتی شما مفید است. در برنج ماده‌ای بنام اوریدین Oridine وجود دارد که خاصیت ضد التهاب عصبی را داراست. برنج از لحاظ مواد غذایی بسیار غنی است. البته برنج یک پوسته اولیه قهوه‌ای رنگ دارد که وقتی آن را می‌گیرند مقدری از ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد.


عناوین مرتبط:

برنج تازه ویتامین‌های بیشتری از برنج کهنه دارد و بیشتر ویتامین‎ها در پوست و غشای قهوه‎ای رنگ برنج وجود دارد. کمپرس با آرد برنج تب را کاهش می‎دهد. خوردن برنج باعث باز شدن رنگ چهره می‎شود. برنج برای درمان فشارخون مفید است. خوردن کته باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان معده می‎شود. برنج بهترین غذا برای دوران نقاهت است. خوردن برنج، قند خون را در حالت تعادل نگاه می‌دارد. یک تحقیق در آمریکا نشان داد رژیم برنج برای درمان فشارخون مفید است.

 

برنج خواب‌آور است. اگر برنج سفید را در آب خیس کنید آب آن برای درمان اسهال و قطع قاعدگی مفید است. رژیم برنج برای اختلالات کلیوی مفید است. فواید مصرف برنج ۶ بار در هفته، مصرف غلات و یا دانه‌های سبوس‌دار (مانند برنج قهوه‌ای) برای خانم‌های یائسه‌ای که دارای کلسترول بالا، فشارخون بالا و دیگر نشانه‌های بیماری قلبی هستند، بسیار مهم و مفید است. برنج موجب افزایش مقاومت نسبت به انسولین می‌شود و برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

برنج از اصلی‌ترین منابع ویتامین ب. ۱ است. این ویتامین در سبوس برنج وجود دارد. و، چون سبوس برنج در پوست قهوه‌ای آن است پس برنج سفید در واقع فاقد این ویتامین است. هنگامی که این ویتامین در بدن کم شود، بیماری “بری بری” به وجود می‌آید. این بیماری بر قلب و اعصاب اثر می‌گذارد. کمبود ویتامین b۱ دارای علائم دیگری از جمله ضعف، خستگی، کاهش اشتها و تهوع هم هست. برای جبران کمبود ویتامین b۱ می‌توان از منابع دیگر این ویتامین از قبیل: سبوس برنج، آجیل، نخودفرنگی، لوبیا، نان، جوانه گندم، پرتقال و غلات سبوس‌دار استفاده کرد.

 

برنج و نان را حذف نکنید
جالب است بدانید که آب برنج هم دارای خواص زیادی است. همان آبی که بعد از جوش خوردن اکثر ما دور می‌ریزیم می‌تواند بسیار مفید باشد. آب برنج خنک‌کننده و مدر است. هم‌چنین آب یا همان لعاب برنج بهترین غذای کمکی در شیر خوران است. برای شست‌وشوی زخم‌ها می‌توان از آب برنج استفاده کرد. آب برنج را می‌توان برای درمان ورم‌های روده‌ای و استفراغ‌های خونی بکار برد. حتی می‌توانید برای جلا دادن جواهرات خود این آب استفاده کنید. برای پاک شدن جوهر می‎توان با آب جوشانده برنج آن را تمیز کرد.


عناوین مرتبط:


فواید دیگر برنج
برنج از بروز یبوست مزمن جلوگیری می‌کند. فیبر غیرمحلول موجود در آن به‌عنوان یک اسفنج نرم عمل می‌کند که سریع و راحت وارد روده‌ها می‌شود. اما توصیه می‌شود که برای از بین بردن یبوست، همراه با مواد غذایی فیبردار، آب فراوان میل شود. فقط مصرف روزانه یک فنجان برنج قهوه‌ای تقریباً ۱۰۰ ٪ منگنز موردنیاز شمارا تأمین می‌کند.

نان
یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در سبد خوراکی‌ها است. نان در اشکال مختلف خواص متفاوتی دارد. اما وجود نان در رژیم غذایی افراد واجب است. حتی برای لاغری هم باید در طول روز مقدار اندکی نان سبوس‌دار مصرف شود.یکی از مفیدترین نان‌ها برای مصرف روزانه نان سنگک است. نان سنگک حاوی سطح بالایی از ویتامین‌ها، کلسیم، پروتئین و آهن است. سنگک دارای آردی است که فیبر خوبی دارد و راحت هضم می‌شود و از طرفی سنگک کالری خیلی زیادی ندارد بنابراین برای کسانی که دنبال لاغر شدن هستند می‌توانند از این نان استفاده کنند. از ویژگی‌های خوب این نان طعم، عطر، مغذی بودن و قابلیت سیرکنندگی آن است.

نان سنگک، چون مقدار زیادی فیبر دارد، هضم آسانی داشته و بسیار مورد توجه متخصصان تغذیه است. برای کودکان نیز بسیار خوب است، مخصوصاً در دورانی که سلول‌های عصبی در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس‌دار سبب باهوشی و رفتار خوب کودکان می‌شود. از طرفی، چون برای نان سنگک بیشتر از آرد کامل استفاده می‌شود و آرد کامل ویتامین‌ها و املاح آن حفظ شده است مصرف آن همواره توصیه می‌شود.

 

برنج و نان را حذف نکنید
چند نکته
مصرف نان سبوس‌دار در هر وعده غذایی ۳۰ تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گوارشی را کاهش می‌دهد. خوردن نان سبوس‌دار مانع از جذب سریع قند و چربی در خون می‌شود. پس خوردن نان‌های حاوی سبوس را فراموش نکنید.
از طرفی نان‌های تیره که حاوی سبوس بیشتری هستند ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان‌های سفید و روشن دارند.

نان را در یخچال قرار ندهید این کار باعث سرعت بخشیدن به بیات شدن می‌شود. هرگز نان را با ورقه‌های روزنامه حمل نکنید؛ و از طرفی نان داغ را در کیسه‌های پلاستیکی هم نگذارید اجازه دهید کمی خنک شود بعد در کیسه قرار دهید.نشانه‌های یک نان خوب این است که ظاهر آن سالم کاملاً برشته و پخته شده باشد و در سطح آن سوختگی نباشد و طعم، مزه و بوی خوشایند و دارای بافت نرم و یکنواخت باشد و برش پذیری آن راحت باشد.

نان‌هایی که با استفاده از خمیر مایه تهیه می‌شود، از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار است، قابلیت هضم خوبی دارد و ضایعات و دورریزی آن‌ها بسیار کمتر از نان‌های تهیه‌شده با جوش‌شیرین است و عطر و بوی این نان‌ها به هیچ‌وجه قابل قیاس با نان‌های جوش‌شیرین دار نیست و ماندگاری بهتری دارد.

 

برنج و نان را حذف نکنید
اما یادتان باشد سالم‌ترین نان نانی است که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود و با خمیرمایه و بدون استفاده از جوش‌شیرین به عمل می‌آید و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیرمستقیم پخته می‌شود.بهترین جا برای نگهداری طولانی‌مدت نان در فریزر است. داخل محیط سرد فریزر، آب داخل نان منجمد می‌شود و وقتی که شما مجدد نان را گرم می‌کنید، این ماده غذایی بدون بیات شدن به حالت اولیه اش برمی‌گردد. برای استفاده دوباره نان را چند دقیقه پیش از مصرف از فریزر خارج کنید و اجازه بدهید یخ آن در دمای محیط آب شود.


عناوین مرتبط:


راه دیگر این است که نان را روی بخار آب کتری یا سماور بگذارید. قرار دادن نان برای مدت کوتاهی توی مایکروفر هم می‌تواند راه مناسبی برای یخ‌زدایی باشد. اما هرگز نان را برای باز شدن یخ روی حرارت مستقیم اجاق نگذارید، زیرا ترکیب‌های سوختی و دوده ناشی از شعله گازی که هنگام گرم شدن به نان می‌چسبند، می‌توانند برای سلامتی مضر و حتی سرطان‌زا باشند.