تکنولوژی گوگل تانگو مربوط به آینده‌ی واقعیت افزوده اســت و ARKit اپل مربوط به زمان حال اســت.

یکی از ایرادهایی که معمولا به اپل وارد می‌شود این اســت که این شرکت اغلب طوری رفـــــتار می‌کند که گویی تمام فناوری‌ها و محصولاتش را خود اختراع کرده و این در حالی اســت که برخی از این فناوری‌ها یا محصولات از چندین ســال قبل توسط سایر کمپانی‌ها به کار گرفـــــته شده‌اند. در هر صورت باید این حقیقت را هم مد نظر داشته باشیم که اپل در تکمیل تکنولوژی‌های کنونی و تبدیل آن‌ها به موفقیت‌های بزرگ تخصص دارد. دو مورد از این نوع فناوری‌ها که اپل آن‌ها را کامل‌‌تر کرده و به یک جریان اصلی موفق مبدل ساخته، احراز هویت با سنسور اثر انگشت و پرداخت‌های بدون نیاز به تماس هستند. این در حالی اســت که دو تکنولوژی یادشده پیش از رشد چشم‌گیر اپل با معرفی آیفون، در ژاپن وجود داشتند و حتی برخی از دستگاه‌هایی که حدود یک دهه قبل به بازار عرضه شده‌اند نیز به چنین فناوری‌هایی مجهز بوده‌اند.

حرکت بعدی اپل ورود به حوزه‌ی واقعیت افزوده اســت. این فناوری برای اضافه کردن داده‌ها و عــکــس هـا به ویدیوی زنده‌ی محیط اطراف شما مورد اســتفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌های مختلفی چون گوگل و مایکروسافت از مدت‌ها قبل تحقیقات و آزمایش‌های مختلفی در حوزه‌ی واقعیت افزوده انجام داده‌اند. اپل تاکنون در این زمینه فعالیت به‌خصوصی نداشته اســت که بخواهد بر اساس آن ادعا کند واقعیت افزوده یکی از تکنولوژی‌های ابداع‌شده توسط این شرکت اســت؛ اما ARKit جدیدی که در سیستم‌عامل موبایل آی‌او‌اس ۱۱ اضافه شده، نشان می‌دهد که اپل به افزایش سرعت همه‌گیرتر شدن و کاربردی‌تر شدن تکنولوژی واقعیت افزوده کمک قابل توجهی خواهد کرد.

یکی از دردسرات همیشگی واقعیت افزوده، کاربردی بودن و اســتفاده‌ی عملی از این تکنولوژی اســت. ساده‌ترین حالت واقعیت افزوده را می‌توان در گوشی‌های معمولی هم تجربه کرد. به‌عنوان مثال اپلیکیشن Layar که ســال ۲۰۰۹ منتشر شد، امکانات پایه‌ی فناوری واقعیت افزوده را در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد؛ اما این نوع اپلیکیشن‌ها مسلما کامل نیستند. شما می‌توانید واقعیت افزوده را به‌صورت پیچیده‌تر و جذاب‌تر در پروژه‌هایی مثل پروژه‌ی تانگوی گوگل تجربه کنید؛ اما برای داشتن چنین تجربه‌ای به یک فبلت با ابعاد بزرگ نیاز خواهید داشت. حال به نظر می‌رسد کمپانی اپل قابلیت‌هایی شبیه به قابلیت‌های محصولات مبتنی بر پروژه‌ی تانگو را در یک گوشی هوشمند معمولی تدارک دیده اســت.

8b7c155d 12ff 48da 9450 1c08602b8c8b تکنولوژی واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل به واقعیت نزدیک‌تر اســت

به‌عنوان مثال شما می‌توانید با آیفون خود فواصل را به‌راحتی اندازه‌گیری کنید. با نگاهی به اپلیکیشن اندازه‌گیری فاصله‌ی مورد بحث، محیط این اپ ساده و مشخص به نظر می‌رسد. البته گوشی هوشمند شما که از پردازنده‌ی چندهسته‌ای بهره می‌برد، مسلما توانایی لازم را برای اندازه‌گیری فاصله‌های معمولی دارد. البته این قابلیت قبلا هم در برخی از اپلیکیشن‌ها ارائه شده بود؛ اما اندازه‌گیری فاصله‌ها در واقعیت افزوده درست همانند آنچه در پروژه گوگل تانگو به نمایش درآمده اســت، به شما اجازه خواهد داد این کار را با طریقه بصری انجام دهید. در اختیار داشتن گوشی‌های هوشمندی که بتواند هر سه بعد فیزیکی فضای اطراف را شناسایی کند، به کاربر این امکان را خواهد داد تا فواصل مورد نظر خود را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کند‌ و علاوه بر این می‌توان نتیجه‌ی اندازه‌ی گیری را از طریق یک‌ هولوگرام ارائه داد. مزیت طریقه اپل برای بهره گرفـــــتن از فناوری یادشده بسیار ساده اســت: درحالی‌که پروژه‌ی گوگل تانگو نیاز به سخت‌افزار مخصوصی دارد؛ اما برای اســتفاده از ARKit اپل کافی اســت که یک دستگاه مجهز به سیستم‌عامل آی‌اواس در اختیار داشته باشید. کریگ فدریگی در جریان برگزاری رویداد WWDC امســال که اوایل ماه جاری برگزار شد، ARKit را به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم واقعیت افزوده‌ی دنیا توصیف کرد. بدین ترتیب فناوری واقعیت افزوده در دسترس میلیون‌ها کاربری قرار می‌گیرد که سخت‌افزار مورد نظر برای اســتفاده از این تکنولوژی را در اختیار دارند. با توجه به نمونه‌های اولیه‌ی ارائه‌شده برای ARKit اپل، به نظر می‌رسد این پلتفرم از نظر کاربردی بودن، قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری شبیه به پروژه‌ی گوگل تانگو اســت و طیف وسیع مخاطبان اپل باعث خواهد شد توسعه‌دهندگان به سرمایه‌گذاری و فعالیت جدی‌تر روی این پلتفرم بیشتر ترغیب شوند. پروژه‌ی گوگل تانگو در مورد آینده و پروژه ARKit اپل در مورد زمان حاضر اســت.

f53317b4 2341 444a 877f 4a8ffa1bfa32 تکنولوژی واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل به واقعیت نزدیک‌تر اســت

با توجه به اینکه ساختن دو اپلیکیشن برای اندازه‌گیری دقیق فواصل با فناوری واقعیت افزوده اپل در نسخه‌ی آزمایشی سیستم‌عامل آی‌اواس ۱۱ زمان بسیار کمی برده اســت و با در نظر گرفـــــتن به دیدگاه سازندگان این دو اپلیکیشن، ظاهرا یکی دیگر از مزایای ARKit اپل، توسعه‌ی آسان اپلیکیشن‌ها با اســتفاده از این پلتفرم اســت. اکنون حدود سه ماه تا معرفی نسل بعدی آیفون و انتشار نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل آی‌اواس ۱۱ زمان باقی مانده و به همین دلیل احتمالا توسعه‌دهندگان همکار اپل که سرمایه‌ی کافی در اختیار دارند، تا زمان معرفی آیفون جدید یک سری اپلیکیشن واقعیت افزوده تولید خواهند‌ کرد تا کاربران بتوانند به‌محض خرید آیفون‌های جدید از این اپ‌ها اســتفاده کنند. با توجه به این شرایط می‌توان گفت فناوری واقعیت افزوده با سرعت زیادی به یک تکنولوژی فراگیر و پراســتفاده مبدل خواهد شد. 

ملاک تفاوت بین گوشی‌ها برای افرادی که به تغییرات افزایشی در مشخصات فنی و طراحی گوشی‌های هوشمند اهمیتی نمی‌دهند، همیشه ویژگی‌های خاص یا راحتی اســتفاده از ویژگی‌های عمومی این دستگاه‌ها اســت. آیفون اپل نسبت به دستگاه‌های مبتنی بر پروژه‌ی تانگو گوگل طریقه راحت‌تری برای اســتفاده از واقعیت افزوده ارائه می‌دهد و با آی‌اواس ۱۱ قابلیت‌های این فناوری در گوشی‌های هوشمند اپل نسبت به رقبای اندرویدی رده‌بالا بیشتر اســت. بنابراین اگر به دنبال شرکتی باشیم که در حوزه‌ی واقعیت افزوده نوآور باشد و این فناوری در اختیار کاربران بیشتری قرار دهد، احتمالا اپل یکی از حیاتی‌ترین گزینه‌ها خواهد بود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا اپل موفق خواهد شد قابلیت‌ها و امکانات فناوری واقعیت افزوده را در بین کاربران رایج کند؟

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته تکنولوژی واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل به واقعیت نزدیک‌تر اســت اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.